Vuoden museopedagoginen teko -palkinto Espoon kaupunginmuseon Espoo sisällissodassa -hankkeen nuorisoyhteistyölle.

1.6.2018

Espoon kaupunginmuseon Espoo sisällissodassa -hankkeen nuorisoyhteistyö on Vuoden museopedagoginen teko

Vuosittaisella Vuoden museopedagoginen teko -palkinnolla Suomen museopedagoginen yhdistys Pedaali ry haluaa nostaa esiin esimerkillisiä ja huomionarvoisia satsauksia suomalaisten museoiden yleisötyöhön ja pedagogiseen toimintaan. 

Tänä vuonna Vuoden museopedagoginen teko -palkinto on myönnetty Espoon kaupunginmuseon Espoo sisällissodassa -hankkeen nuorisoyhteistyölle.

Pedaali ry palkitsi yhteistyön seuraavin perustein: erinomainen ja monipuolinen projekti aiheesta, johon liittynyt vaikenemisen kulttuuri on koskettanut liki jokaisen kantasuomalaisen henkilökohtaistakin sukuhistoriaa. Siksi projekti on tuottanut tietoa ja ymmärrystä historiasta elävällä tavalla, myös saattanut vaikuttaa osallistujiinsa henkilökohtaisesti voimauttavalla tasolla. Projekti uudistaa museoiden yleisö- ja arkistotyön toimijuuksia sekä ruokkii omakohtaista, elämyksellistä ja oivaltavaa suhdetta historiaan. Se tukee ja kasvattaa osallistujiensa toimijuutta suhteessa museotietoon ja -sisältöön. Juuri tällaista toimintaa varten museot ovat! 

Espoo sisällissodassa -hanke käynnistyi vuoden 2016 puolella ja oli aktiivisesti käynnissä Suomi100 hankkeena vuonna 2017. Hankkeen yhdeksi yhteistyö- ja kohderyhmäksi oli määritelty nuoret. Hankkeen nuorisoyhteistyön ytimessä olivat arkistopedagogisia toimintatapoja testanneet arkistopajat, joiden tuloksena syntyi mm. Digital story telling -metodilla tehtyjä digitarinoita. Pajatyöskentely toi historian omakohtaisemmaksi nuorille ja auttoi hahmottamaan lähdekritiikkiä ja sitä, mistä historia muodostuu. Myös museon tekemä työ avautui nuorille täysin uudella tapaa:

”Mikä tässä työskentelyssä oli siistiä, niin pääsi kerrankin historiassa kunnolla pintaa syvemmälle tutkimaan. Yleensä historian tunnit koulussa on lähinnä numeroita ja suuria tapahtumia, mutta työtä tehdessäni pääsin kokemaan Suomen historian mullistavia hetkiä.”

Tunnustuspalkinto luovutettiin Espoon kaupunginmuseon edustajalle Tampereella Muumimuseossa 1.6.2018. Palkinto sisältää kunniakirjan sekä taiteilija Veera Tammisen suunnitteleman palkintolautasen.

Vuoden museopedagoginen teko -palkinto jaettiin nyt kolmannentoista kerran. Palkinnon saajaa voi ehdottaa kuka tahansa. Yhdistyksen hallitus valitsee voittajan saatujen ehdotusten joukosta. Viime vuonna palkinto meni Keuruun museon Minä ja muotokuva -taidekasvatuspaketille. Tänä vuonna palkintoa tavoitteli yhteensä 17 ehdokasta. Kaikki ehdokkaat ja aiemmin palkitut löytyvät osoitteesta: http://pedaali.fi/fi/uutiset/vuoden-museopedagoginen-teko-palkinnon-ehdokkaat-2018

Museopedagoginen yhdistys Pedaali ry on aloittanut toimintansa 2005. Pedaali ry:n tavoitteena on edistää museopedagogista toimintaa, vahvistaa museoiden yleisötyötä tekevien ammatillista identiteettiä ja arvostusta, sekä tukea jäsentensä ammatillista kehittymistä. Yhdistys toimii alan keskustelufoorumina ja tarjoaa jäsenistölleen koulutusta ja verkostoja.

 


Lisätietoja:
 

Maiju Tuisku
Pedaali ry:n puheenjohtaja
maiju.tuisku@turku.fi
p. 0400 267 252
www.pedaali.fi

Sanna Valoranta-Saltikoff
Museolehtori, Espoon kaupunginmuseo
sanna.valoranta-saltikoff@espoo.fi
p. 043 8245 420
www.espoonkaupunginmuseo.fi