Oppaan työn arviointityökalu museoiden käyttöön suomennettu

Museopedagoginen yhdistys Pedaali ry on suomennuttanut ja soveltanut Suomen museokentälle sopivaksi alun perin Alankomaissa kehitetyn Guiding as a Profession -työkalun, jonka tarkoituksena on oppaan työn kehittäminen ja arviointi. Aineiston päämääränä on museon oppaiden työn virallistaminen ja näkyväksi tekeminen sekä opasidentiteetin vahvistaminen. Se innoittaa myös museon ja oppaan yhteistyöhön opaspalveluiden kehittämisessä.

Työkalu pohjautuu tutkimushankkeeseen, jonka tuloksena määriteltiin neljä oppaan työn kannalta oleellista osaamisaluetta. Osaamisalueet jakautuvat edelleen 45 erityistaitoon, joita edellytetään museossa työskentelevältä oppaalta. Näihin taitoihin pohjautuen työkalussa on aineistot oppaan itsearviointiin sekä museon edustajan suorittamaan havainnointiin. Materiaalien käytön on tarkoitus kannustaa ja auttaa palautekeskustelussa. Arviointityökalut kehittivät yhteistyössä Rijksmuseum Amsterdam, Stedelijk Museum Amsterdam ja Van Gogh Museum. Tutkimuksen rahoittivat Fonds 21 ja Mondriaan Fund.

Aineistot ladattavissa tästä alhaalta: