New approaches NOW – from museum education to audience engagement

Pedafooni 4, 2016

Pedaalin uusin julkaisu pohtii 2010-luvun yleisötyötä museoissa. Artikkelikokoelman tekstit esittelevät erilaisia ratkaisuja museoiden yhteiskunnallisen aseman uudelleenajatteluun ja antavat ideoita uusien toimintatapojen kehittämiseen. Yhdistys järjesti toukokuussa 2015 Helsingissä kansainvälisen seminaarin samasta aiheesta. Julkaisun artikkelien kautta lähestytään moninaisia teemoja, jotka herättävät pohtimaan, kenelle museo kuuluu ja kenelle museotyötä tehdään. Ne määrittelevät uudelleen rajan museoammattilaisen ja museokävijän välillä, ja kuten laajalti museokentällä tänä päivänä, myös artikkeleissa korostuu museoiden kulttuuriperintötyön rinnalla laajempi yhteiskunnallinen rooli ja vastuu. Suomalaisia esimerkkejä tarjoaa julkaisun case study -osio, joka esittelee Suomen museokentän esimerkillisiä työ- ja toimintamalleja vuosien varrelta. Kaikki esitellyt tapaukset on palkittu Pedaalin myöntämällä Vuoden museopedagoginen teko -palkinnolla vuosina 2006–2015. Julkaisu on englanninkielinen.