Uusi verkkojulkaisu museoiden yleisötyöstä

15.12.2016

Pedafooni-sarjan uusin verkkojulkaisu ”New approaches NOW – from museum education to audience engagement” on ilmestynyt! Artikkelikokoelman tekstit esittelevät erilaisia ratkaisuja museoiden yhteiskunnallisen aseman uudelleenajatteluun ja antavat ideoita uusien toimintatapojen kehittämiseen. Pedaali järjesti toukokuussa 2015 Helsingissä kansainvälisen seminaarin samasta aiheesta. Julkaisu on englanninkielinen ja se on vapaasti ladattavissa yhdistyksen verkkosivuilta: http://www.pedaali.fi/fi/julkaisut .

Museoiden toimintatavat ja yleisöt ovat 2000-luvulla muuttuneet. Yleisötyöstä ei puhuta enää vain museopedagogiseen toimintaan liittyen vaan kattaen kaikki museotyön osa-alueet kokoelmatyöstä asiakaspalveluun. Samalla maailmalla tehdään jatkuvasti innovatiivisia avauksia siihen, mitä kaikkea museo voi yleisölleen tarjota. Pinnalla olevia trendejä museoalalla ovat asiakaslähtöisyys, osallistavuus, osallisuus ja jaettu asiantuntijuus. Myös Suomessa ajankohtaiset ilmiöt kuten ilmiöpohjaisen oppimisen tuleminen osaksi koulujen arkea, hyvinvointiyhteiskunnan haasteet ja maahanmuutto melkeinpä pakottavat museotkin korostamaan rooliaan yhteiskunnallisena toimijana ja vaikuttajana. Muutokset museoiden rahoituksessa lisäävät museoiden paineita todistaa uudelleen merkittävyytensä yleisön keskuudessa.

Julkaisun artikkelien kautta lähestytään moninaisia teemoja, jotka kaikki liittyvät nykypäivän museotyöhön. Ne herättävät pohtimaan, kenelle museo kuuluu ja kenelle museotyötä tehdään. Ne määrittelevät uudelleen rajan museoammattilaisen ja museokävijän välillä; molemmat ovat samaan aikaan museosisällöissä sekä tekijöitä että kokijoita. Kuten laajalti museokentällä tänä päivänä, myös artikkeleissa korostuu museoiden kulttuuriperintötyön rinnalla laajempi yhteiskunnallinen rooli ja vastuu.

Julkaisun kirjoittajat tulevat Yhdysvalloista, Iso-Britanniasta, Irlannista, Ruotsista ja Suomesta. Marie Bourke on työskennellyt Irlannin kansallisgalleriassa kuraattorina ja yleisötyön johtajana sekä toiminut Irlannin Museoliitossa puheenjohtajana ja hallituksen jäsenenä. Lynn McMaster on Philadelphiassa toimivan Please Touch Museumin entinen johtaja. Suzie Thomas työskentelee parhaillaan Helsingin yliopistossa museologian yliopistonlehtorina, mutta on toiminut monissa kulttuuriperintöalan tehtävissä Iso-Britanniassa. Jennifer Schutzberg toimii intendenttinä Tukholman lääninmuseossa. Kaisa Mäki-Petäjä toimii taidekasvatuksen tutkijatohtorina Jyväskylän yliopistossa.

Suomalaisia esimerkkejä tarjoaa julkaisun case study -osio, joka esittelee Suomen museokentän esimerkillisiä työ- ja toimintamalleja vuosien varrelta. Kaikki esitellyt tapaukset on palkittu Pedaalin myöntämällä Vuoden museopedagoginen teko -palkinnolla vuosina 2006—2015. Monet palkinnonsaajat ovat luoneet jotakin uutta suomalaiselle museoalalle ja toimintamalleja on hyödynnetty muuallakin maassa laajalti; julkaisu kokoaa ne inspiraatioksi kaikille yleisötyötä tekeville niin Suomessa kuin ulkomailla.